onsdag 9. april 2014

"I dag" på baksiden av Klassekampen 09.04.2014


På flukt niende april


På denne dagen for 74 år siden var mine besteforeldre på flukt med sin datter på 15 år, min mor. De var blant mange de dagene som fulgte, til fots, på lasteplaner og med annen haik nordover fra Oslo. Også vår daværende konge, Haakon 7., han med «Alt for Norge» første gang, flyktet. Han kom seg trygt til England og ble der til okkupasjonsmakten var ute av landet vårt igjen fem år senere.

Mine besteforeldre havnet i Hakadal. Gode venner ga dem husly. Alle hjalp hverandre. Mange hjalp også de som var i virkelig livsfare over grensen til Sverige. Mine besteforeldre hadde grunn til å være redde. De var begge sosialister, aktive i fagbevegelsen og under hele okkupasjonen med i motstandsbevegelsen, med tilgang til radio, trykking og spredning av løpesedler. De hjalp også med å skjule ei lita jødisk jente. Jeg vet ikke helt hva som skjedde med henne. En av min bestemors brødre var kommunist, en annen var medlem av NS og truet hele familien med å angi dem.

Min mor gikk på Nissen Pikeskole, først middelskolen, senere gymnasiet. Men hun fikk ikke vært russ. Det var strengt forbudt. Røde luer og flagg. Lalla Carlsen sang «Norge i rødt, hvitt og blått», fra Nationaltheatrets scene 17. mai 1945, i fotsid hvit kjole og med en 17.maisløyfe som rakk til gulvet. Selve frigjøringssymbolet. Moren min fortalte meg om de elleville frigjøringsdagene. Men hun har ikke fortalt så mye om de fem tunge årene, hennes ungdomstid.

Mange flykter fra tilsvarende og verre tilstander i sine hjemland for tiden, Syria, Libya, Afghanistan, krigssoner som våre våpen har vært med på å skape. Likevel strammes asylpolitikken vår ytterligere. Vi fyller ikke engang flyktningekvoten FN har pålagt oss. Barn sendes tilbake til fattigdom og krig. Selv om snille folk gjerne vil beholde dem her.

Mange nordmenn er også på flukt nå. Vi kaller oss klimaflyktninger, fordi det er så kaldt i vårt land. Mange har råd til å reise nær sagt hvor de vil, danner kolonier med egne skoler, butikker, kirker og helsesentre. Våre ungdommer kan være russ overalt. Det er jo flott at det går an. I land med over 30 prosent arbeidsløse tar befolkningen oss imot med høflighet og vennlighet, lett forvirret over de underlige skikkene vi fører med oss, glade for det økonomiske bidraget turismen gir til deres land. Selv om de blir invadert. Igjen. Av nordeuropeere.

 

Lillibeth Lunde

Norsk klimaflyktning

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar