fredag 12. juli 2013

"I dag" på baksiden av Klassekampen tirsdag 09.07.2013


Å glemme historien

 

Jeg leste i «Magazine»:

-          … og så kommer sønnen min og sier han har tenkt å reise. Han drar. Til Tyskland, så klart. Alt og alle styrer mot Angela Merkel. Hadde jeg visst det før, ville jeg ikke betalt for tysktimene hans.

-          Jeg ville sikkert følt det samme. Men språk hjelper jo …

-          Forstå meg rett, jeg er verken imot at han kan språk eller vil reise, men det gjør meg trist. Hvis han hadde en jobb å dra til ville jeg si reis når du må, selv om jeg helst vil ha ham nær meg. Arbeid er arbeid og han må velge sitt liv.

-          Ja?

-          Men han drar uten jobb. De sier at han kanskje kan finne noe timelønnet.

-          Skjønner. Men sånn er nå tidene.

-          Jada. Men for fem år siden kunne ingen forestille seg at den tyske bank skulle blande seg i økonomien til andre land.

-          Det er ikke så enkelt. Ikke ha xenofobi overfor tyskere.

-          Tull. Tyskland ruinerer oss fordi de kan, de har kommandoen. Vi trodde vi var mer enn vi er.

-          Vet du hva? I et par år har vi ønsket å emigrere, og nå vil din sønn dra. Det er normalt.

-          Det er ikke sånn. Emigrasjonen sprang ut av et lands svik, men skapte enda mer svik. Vi gamle blir igjen, de unge drar, vi burde ikke tolerere det. Ungene burde bli og slåss for sitt eget. Det er feil alt sammen, feil å glemme historien, glemme de som emigrerte for å gjøre oss rike. Og det er feil å tro at Europa flyter av melk og honning.

-          Vel, Europa krever de pengene vi har brukt på å more oss …

-          Vi skylder dem penger som de har lånt til de spanske kjeltringene og de krever renter. Fordi vi glemmer historien. Da Tyskland ble gjenforent for tjue år siden ble Europa forandret, da fødtes et helt annerledes Tyskland. Merkel viderefører Østtyskland. Den sanne historien.

Noen dager tidligere, på en folkefest på Gran Canaria, kom vi i snakk med en kjekk kanarisk mann i trettiårene, om at kanarierne er flinke til å dele og ha det moro selv i trange tider. Men så kom alvoret – han mente spanjolene har seg selv å takke for krisa. De bare fester og lar alt gå sin skeive gang. Politikerne, kongehuset, alle er gjennomkorrupte, det spiller ingen rolle hvilke ledere de velger. Det er ikke noe håp for Spania, mente han. Bedre om et annet land tok kommandoen. Tyskland, f.eks. For der er det orden i sakene.

Original dialog: «Olvidar la historia» av Suso de Toro 16.06.2013

Til norsk ved Lillibeth Lunde


med tillatelse fra forfatteren, Suso Pérez, redaktør, Barcelona.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar